Saturday, December 4, 2010

Photoshop Tutorial..(cara nak gabung dua warna pada tulisan)

Hi sume..bowinnyew..xtau nak post tentang ape..kepala asyik pning2..disamping hujan yang menambahkan keseronokan daku untuk melepak2 diatas katil..hu..nak keluar tiada teman..hanya laptop ak la jadi peneman..tapi kadang kala laptopku ini terpadam ngan sendirinye..coz terlalu lame dihidupkan..so..ak bagi la laptop ak berehat untuk sehari..huhu..ok..tutorial kali ini..ak akan share cara nak gabungkan dua warna pada tulisan..yela satu warna je bosan jgk kan..hehe..okies..berikut adalah langkah-langkah yang korang perlu laksanakan..

1. Korang klik pada Type Tool then tulis perkataan yang korang mengikut pilhan warna korang..cam ak pilih warna pink..hehe..


2. Step kedua..korang klik Layer pastu pilih Duplicate Layer..untuk then klik ok..




3. Ha..ingat kunci je boley duplicate..dalam photoshop pun ley duplicate tau..he..ok..lepas da duplicate layer..korang boley la klik Layer sekali lagi then pilih  Rasterize >> All Layers..




4. Step seterusnya korang boley la tukar warna layer yang telah diduplicate tersebut kepada warna yang laen..cam tutorial ak yang lepas..klik pada Image>>Adjustments>>Hue/Saturation..atau juz tekan Ctrl + U..then pilih warna yang korang berkenan..then klik ok..




5. Setelah selesai memilih warna layer yang telah diduplicate..klik pada Eraser Tool..then klik kanan mouse anda..pilih soft round brushes..




6. Ok..skung korang boley la padam mane2 bahagian yang korang nak menampakkan warna yang satu lagi..ak biase padam bahagian atas or bawah untuk wujudkan shade pada warna..




7. Then korang boley Merge Down kedua-dua layer tersebut dengan menekan Ctrl + E...lepas da siap merge korang boley la cantikan lagi dengan menambah shadow..klik Layer then pilih..Layer Style >> Drop shadow..




8.  Akhirnya siaplah..maka inilah hasilnya..kalau dey pape yang x faham jangan segan2 tanye..^_^..selamat mencube..




mood : feelling not so well..=_=..hu..nak makan McFlurry oreo..

3 comments:

  1. woahh bgus nih
    ak slalu tuka ikut gradient jer owh
    hahaha

    ReplyDelete
  2. nice info bro :). aku kalo photoshop main tibai je.hehe

    ReplyDelete
  3. to Fakhrur Razi : samela dulu pun ak gune gradient..hehe..

    to Sca Ndx : thanks..^_^..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...